Známá teorie amerického psychologa Anderse Ericssona o 10 000 hodinách, které musíme činností strávit, abychom v ní dosáhli dokonalosti, jde s naší teorií emoční vazby ruku v ruce. Musí to být totiž hodiny tréninku vedené v naladění velkého zápalu a zanícení pro věc.
Velké emoční vazby k činnosti. Proto odpovědí na ranou specializaci je emoční vazba dítěte k činnosti. Pokud něco milujeme, chceme to dělat, protože nás to baví a to, co nás baví, nám dělá radost a přináší pocit uspokojení a naplnění, tak v samotném důsledku sama činnost je hlavním motivačním činitelem člověka.
Máme tedy odhánět děti z tréninku, když chtějí samy déle trénovat? Máme nutit děti do tréninku, když nechtějí trénovat?
Generální manažer fotbalové Dukly Praha Michal Prokeš vzpomínal na doby, kdy trénoval malé fotbalisty. V družstvu měl tehdy klučinu, jehož tatínek okolo postranní čáry během zápasu naběhal 3x více než samotný hráč.
V poločase za ním mladý hráč přišel a ptal se, jestli musí nastoupit v druhé půli. Překvapený trenér se ptal proč a dočkal se nečekané odpovědi: „Když mě se má narodit tamagoči a já bych u toho chtěl být.“
„Receptem“ je možná heslo, kterým se řídí ve fotbalovém centru mládeže v Barceloně: „Nevychováváme fotbalisty, ale děti, které milují fotbal“. Potom se rané specializace opravdu nemusíme bát! Pokud však není u dítěte vytvořená silná emoční vazba k činnosti, pak buďme opatrní.
Závěrem bychom chtěli použít sice již mnohokrát „ohrané“ ale možná o to platnější heslo: „Pokud sám nehoříš, nemůžeš zapálit.“ Pokud chceme, aby se v naší společnosti něco změnilo, musíme začít samy u sebe a tím působit na naše děti.
A ty se následně učí nejen názornou nápodobou, ale hlavně na základě našeho vnitřního přesvědčení. Pokud tedy my budeme mít pozitivní vztah ke sportu (ať už v jakékoli formě), je mnohem větší pravděpodobnost, že ho budou mít i „naše“ děti.
Článek začínal dvěma otázkami a stylově ho končí dva body, bez kterých se neobejdeme, pokud chceme naší společnost „pohybově“ restartovat:
Hodně štěstí!
© 2013 Sportovní akademie při FTVS